Ardha-candrāsana 2. – (Féllábas) félholdállás



Ossza meg!


Ardha-candrāsana 2.: ardha = fél; candra = hold → (Féllábas) félholdállás

Testhelyzet: álló, a törzs-csípő mozgása szerint: csípőnyitó, erő: 3. szint.

A felvétel és a lebontás lépései:

A kiindulási póza: pārśvakoṇāsana, a jobb láb van elöl, a bal kezünk a csípőn nyugszik.

  1. Egy kicsit lépj előre a bal lábaddal és a jobb kezedet (tenyered vagy ujjbegyeidet) is tedd előrébb a talajra a jobb kislábujj előtt, egy lábfejnyi távolságra.
  2. Belégzéssel a jobb lábat nyújtsd ki, a bal lábat emeld fel úgy, hogy a kinyújtott bal láb és a törzs bal oldala egymással egy vonalba kerüljön.
  3. Nyisd a csípődet, amennyire csak tudod, így a fölül lévő csípő minél inkább a lent lévő fölé kerül. Mindkét láb nyújtva, a lent maradt jobb lábfej a fej irányába néz, míg a felemelt bal lábfej pipálva a mellkas irányába, a bal kar pedig a magasba emelkedik. A jobb kéz ujjai (vagy a tenyér) a talajon, a jobb és bal kar egy, a talajra merőleges vonalban helyezkednek el. A fej fordulat lefelé, középre vagy felfelé is.
  4. Kilégzéssel hosszan hátranyújtva engedd le a bal lábat, a jobb térdedet hajlítva, így pārśvakoṇāsanába érkezel vissza.

A kitartás alatti erővonalak és akciók:

– A tartó lábnál a sarok, a külső talpél, a nagylábujj alatti talppárna a talajra nyomva, a lábujjakat nyújtva szétteríted a talajon, emeld a belső bokát. Végig aktív a láb, a lábfej nem fordulhat el. A térdkalácsot felfelé húzd, ne pedig hátrafelé told.

– A fönt lévő lábnál a sarokkal nyújtózol hátra, a lábfej derékszöget zár be a lábszárral, a bal láb is teljesen aktív, a farokcsontot nyújtod a sarok irányába, az elnyújtózott sarokból (és farokcsontból) a fejtetővel megnyújtod az egész gerincet.

– A csípő nyitva, a medenceöv síkja közel merőleges a talajra, a fönt lévő csípőlapátot emeled fölfelé-hátrafelé, a gátizmokat tónusban tartod.

– Az álló pozíciókban megszokott aktivitás jelen van a törzsben: a vállövet elhúzod a fültől, a szegycsont megemeled, nyitod a mellkast, a lapockát a hátba símitod, az alsó bordákat visszatartod, az alhasat megtartod, és a fejtetővel folyamatosan nyújtózol abba az irányba, amelybe a gerincoszlop mutat.

– Az alul lévő kéz ujjai (vagy a tenyér) stabil támaszt adnak, innen fordítod a felsőtestet felfelé, s nyújtod a felül lévő kart a magasba, nyújtózva az ujjbegyekkel, míg az egész test közel egy síkba nem kerül.

A kitartás alatti figyelemvezetés és légzés:

BL hozod felfelé a figyelmed a tartó lábon és a medencén át a fönt lévő lábig, és emellett a lent lévő kézen fölfelé a vállövön át a fönt lévő kézig: aktiválod a lent lévő lábad, nyitod a csípőd és emeled a fönt lévő lábad, miközben a mellkasodat nyitva a karjaiddal is nyújtózol fölfelé. KL vezesd a figyelmed a medencéből kiindulva két irányba a fönt lévő láb és a fej felé: nyújtózol két irányba a sarokkal és a fejtetővel.

Variánsok:

Könnyítve veszed fel, vagyis a fent lévő kéz a csípőn marad és a tekintet a talajt nézi.

Parivṛtta-ardha-candrāsana 2.: amikor a csípő a medenceöv párhuzamos marad a talajjal, a törzset és a fönt lévő lábat egy vonalban tartva csavarod a gerincet, és a fönt lévő karod után nézel.

Felkészítő āsanák:

– A láb erősítésére az álló āsanák: utkaṭāsana, vīrabhadrāsana 1.

– Az egyensúly fejlesztésére az egy lábon álló āsanák: vṛkṣāsana, garuḍāsana.

– A csípő nyitására: anantāsana, upaviṣṭa-konāsana, bhadrāsana, suptaikapāda-pādāṅguṣṭhāsana.

– A láberősítésre és csípőnyitásra vīrabhadrāsana 2. és pārśvakonāsana.

– A testben jelen lévő akciók tudatosítására meru-ākāraṇāsana, tāḍāsana, santolanāsana.

– A törzs oldalának munkájára a trikonāsana.

Rávezető eszközös és páros gyakorlatok:

– Támasztékot ad az egyensúlyhoz, ha téglát helyezel az alul lévő kezed tenyere alá olyan magasságba állítva, ahogyan szükséges.

– Megtartja az egész testet síkban, ha háttal állsz a falhoz pārśvakoṇāsanában és onnan vesszed fel a pózt. Ezt párban is megcsinálhatod úgy, hogy a segítő a fönt lévő csípőlapátodat és kulcscsontodat támasztja meg tenyereivel.

– A hátul lévő lábadat helyezed fel a falra, hogy a sarok irányába történő nyújtózást tudatosítsd és könnyítsd a gyakorlat kitartását.

– A kitartást és az egyensúlyt megkönnyíti az is, ha a falra merőlegesen elhelyezkedve, a felül lévő tenyered/ujjbegyeidet helyezed el a falra, a fejed felett.

– Irányt mutat a nyújtózásnak, ha a segítőd az āsana felvétele után megtart téged úgy, hogy mögéd áll, és a csípőjével a csípődet támasztja. Eközben egyik kezével a medencédet, a másikkal pedig a karodat (törzsedet), vagy a lábadat tartja. A társad a felül lévő csípőtarajt felfelé-hátrafelé emeli, a kart igyekszik egy vonalba hozni az alul támasztóval, a lábat pedig szintbe hozni a törzzsel.

– Az egyensúly megtartását az is segíti, ha két segítő a csípőjével támasztja meg a medencédet két oldalról. Az egyik irányba az egyik társad a lábad segíti, míg a másik társad a másik irányba a karod tartja.

Hatások:

– A tudatra: stabilitást ad az érzelmek kezeléséhez.

–  Az energetikára: a mūlādhāra és a maṇipūra cakrát harmonizálja.

– A szervekre és szervrendszerekre: fejleszti az egyensúly érzékszervet és az idegrendszert. Energetizálja a gyomrot, a beleket, az alsó gerinctájékot és a lábizmokhoz kapcsolódó idegeket.

–  A mozgás szervrendszerére: nyitja a csípőt, edzi a láb és a csípő körüli izmokat. Erősíti a lábfejet, a bokát és a térdet. Nyújtja a gerincoszlopot, javítja a tartást.

Ellenjavallatok és javasolt könnyítések:

– Mély depresszió, pánikbetegség, extrém magas vérnyomás, túlsúly, lágyéksérv, valamint a boka, a térd és a csípő akut gyulladásos megbetegedései esetén nem javasolt végezni.

– Egyensúlyi problémák esetén fal mellett végezd, merev comb és kötött derék esetén hajlítsd a lent lévő  láb térdét.

Felhasznált irodalom: Jóga tiszta forrásból: Dr. Tóth-Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely

BAKAJA ZOLTÁN HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Nagyon interaktívak voltak az órák, tetszett, és úgy érzem sokat tanultam. Hihetetlen, emberfeletti türelem és szeretet áradt a tanítónkból.

Nagyon felkészült és türelmes volt hozzánk. A tőle telhető legjobbat hozta ki belőlünk.

Nagyon sok javítási lehetőséget és sok vizsgázási időpontot adott számunkra a tanár úr, ez nagyon szimpatikus és becsülendő volt számomra.

BANYÁR MAGDOLNA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő tudása és hitelessége az oktatott témákkal kapcsolatban bámulatra méltó. Mindezt úgy adja elő, mintha ez a világ legegyszerűbb és legkönnyebb dolga lenne. A valóságban mindez sok év tanulása, bizonyossága és elkötelezettsége. Felejthetetlen élményt nyújtottak az órái.

Mérhetetlen türelemmel, megértéssel adta át a tanárnő az alapokat. Nem volt kérdés, amire ne kaptunk volna kielégítő választ.

Nagyon jók az órák, melyek amolyan beszélgető stílusban zajlanak, ettől olyan családias a hangulat. A Tanárnő kisugárzása megragadó, élvezetes hallgatni. Erős, karakán, szenvedélyes és hiteles.

TASI ISTVÁN HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Nagyon érdekes, színvonalas, vidám hangulatú órák voltak. A tanár úr érthetően magyarázta el a dolgokat. Kérdéseinkre mindig kimerítő válaszokat kaptunk. Teljes mértékben elégedett vagyok a munkájával.

Kiváló előadó, kimeríthetetlen lelkesedéssel. Mindig aktualizálja a tananyagot, más forrásból is hoz példát, történetet, hogy könnyítse a megértést. Nagyon nyitott, őszinte és a tekintélyt ezzel vívja ki magának.

Nagyon szeretem az óráit a tanár úrnak. A mérhetetlen elköteleződés és óriási tudás, ami áthatja az óráit, hihetetlenül magával ragadó. Az előadások érdekesek, tanulságosak, és egy nagyon odaillő humor is jelen van. 🙂

TÓTH-SOMA LÁSZLÓ HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Imádom a tanár úr óráit. Látszik, hogy hatalmas tudása van. Az órák érdekesek voltak, sok extra dolgot és sztorit hallhattunk, amelyek nincsenek benne a tananyagban. Ettől nagyon izgalmasak voltak az előadások.

Fantasztikusan felkészült, nagy tudású oktató! Érdekes, a hallgatók szemszögét átlátó előadásokat hallhattam, nem lankadt a figyelmem az órákon.

A tanár úr tudása, szakmai felkészültsége szavakkal ki nem fejezhető. Szuper órák, érdekes kisfilmekkel, képekkel tarkítva. Nagyon szeretem hallgatni!

JENEY RITA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő tudása, vidámsága és jóindulata minden alkalommal lenyűgöz. Nagyon jól fel volt építve a félév anyaga. A tanárnő nagyon türelmes volt, és jól magyarázott. Szépen, lépésről lépésre haladtunk, így könnyen feldolgozható volt az anyag.

A tanárnő minden alkalommal a saját, már meglévő, mély és egybefűzött tudásának részeit pontosan és olyan elemekkel egybefűzve adja át, melyek segítenek a nyelv igazi megértésében. Csak pozitívat tudok róla mondani.

Maximális felkészültség és éleslátás. Barátságos és szakmailag magas színvonalú óravezetés. Mindig hasznos és objektív értékelése a munkámnak. Azért szeretek együtt dolgozni és kutatni a tanárnővel, mert minden alkalommal fejlődöm, jobb leszek abban, aminek ő a szakértője.

KAPISINSZKY JUDIT HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő minden alkalommal nagyon jól felépítette az órát, alaposan átvettünk mindent, rendszeresen ismételtünk, lehetett kérdezni, türelmesen elmondott, megmutatott nekünk mindent többször is. Szerencsések vagyunk, hogy ő tanít minket!

Juditot kiváló jógaoktatónak tartom. Türelmes, precíz és maximalista. Nagyon örülök, hogy a “jósorsom” hozzávezetett. Ideálisabb oktatót nem tudnék magam számára elképzelni. Nagyon lélekemelőek a közös meditációk, mantrázások!

Igazi példakép számomra. Külön tetszik, hogy mindent az alapoktól kezdtünk, és csak az kerül számonkérésre, ami a gyakorlati órán elhangzott/bemutatásra került; így nem tesznek különbséget a kezdő és a gyakorlott jógások között.

KÉPES ANDREA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Pontos, precíz, alapos magyarázat, a tanulók objektív, de ösztönző jellegű értékelése!

Az oktató példamutató viselkedése, felkészültsége és személyes stílusa miatt örömmel járok hozzá. Biztonságban érzem magam az órákon technikai szempontból.

Az órai anyag, a jegyzet és az ahhoz tartozó tanári magyarázatok minden tekintetben segítik a hallgatók felkészülését. Ráadásul a tanári segítségnyújtás rendkívüli módon támogatja a gyakorló fizikai, mentális és lelki fejlődését.

MAGYAR MÁRTA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Mindig izgalmas, mindig érthető és könnyen befogadható feladatok, magyarázatok. A tantárgy kiváló ismerete és nagy szeretete sugárzott minden órán. Türelem és többszörös gyakorlás, mindent átbeszéltünk és önállóan, meg csoportosan is bizonyíthattunk. Nagyon vártam minden órát, nagy adomány volt ez a kurzus.

A tanárnő kedves, jó előadó, felkészült és lelkiismeretes. Szeretem, ahogy mindenféle segédanyagokkal segíti a megértésünk. Érthető tanítás, magas színvonal. Felkészültsége, tudása bámulatos számomra.

Az oktató felkészültsége minden alkalommal 100%-osnak bizonyult, ahogy a magyarázat érthetősége is. Tökéletes órafelépítés párosul hatalmas tudással a tanárnőnél.

MARKWARTHNÉ LENGYEL PIROSKA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Az oktatónk személyisége és tanítási stílusa is elnyerte a szimpátiámat. A tanárnő felkészült, pontos, magyarázatai érthetőek, emberként pedig kedves és barátságos.

Az oktató maximálisan felkészült és segítőkész volt, a nagy mennyiségű tudásanyagot élvezetessé és érdekessé tette a hallgatók számára.

Látszott, hogy a tanárnő sokat készült az órákra. Mindig hozott nekünk valami érdekességet, történetet. Lelkiismeretesen végezte a munkáját, felkészültsége, precizitása bámulatos. Egy élmény volt az óra!

RÁTKAI GERGŐ PÉTER HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Kicsit laza, humoros, fiatalos, olyan amilyennek az ő korában lenni kell. Biztos vagyok benne, hogy mindenben maximálisan számíthatunk rá, ami az ő szakterületét jelenti.

Hasznos és érdekes órák voltak, éreztem, ahogy fejlődöm hétről hétre. Jobban értem a versekhez fűzött magyarázatokat, és a szakdolgozathoz is nagy segítség volt ez a kurzus.

Felkészült, rugalmas, türelmes, megértő, segítőkész, jól látja a hallgatók problémáit, szempontjait. Nagyon jó hangulatú órák voltak. Minden szempontból ötös.