Adho-mukha-vṛksāsana – Lefelé néző faállás (Kézenállás)



Ossza meg!


Adho-mukha-vṛksāsana: adhas = lefelé, mukha = arc, vṛkṣa = fa → Lefelé néző faállás (Kézenállás)

Testhelyzet: kéztámaszos fordított, a törzs-csípő mozgása szerint: közép, erő: 3. szint.

A felvétel és a lebontás lépései:

A kiindulási póza: adho-mukha-śvanāsana.

  1. Helyezkedj el adho-mukha-śvanāsanában a fallal szemben úgy, hogy az ujjbegyek mindössze 2-3 centire legyenek tőle, majd lépegess közelebb annyira, amennyire csak tudsz.
  2. Emeld fel egyik, és aztán mellé a másik lábad, a sarkat a falnak támasztva. A  láb, a törzs, a kar egy vonalban van egymással, az egész test merőleges a talajra.
  3. Idővel próbáld az egyensúlyt a fal segítsége nélkül is megtartani. A tekinteteddel a talaj felé nézz, a két kéz közé.
  4. Kijövetelnél engedd le az egyik, majd másik lábat, és adho-mukha-śvanāsanán keresztül bontsd a gyakorlatot. Babapózban pihenj.

 

A kitartás alatti erővonalak és akciók:

– Minden ujj, ujjtő legyen a talajon, a körmök nézzenek fölfelé. A hüvelykujjad húzd el a mutatóujjtól, a többit is nyisd szét és egyenlő távolságra tartsd azokat egymástól. A csuklóredő legyen párhuzamos a vállövvel. Feszítsd meg a kézfej és az alkar izmait, hogy azok tartsák a test súlyát, ne a csuklód.

– A lenyomott tenyeredből nyújtsd a karod, tartsd a vállövet és emeld a tested felfelé. Az alkart finoman rotáld befelé, míg a felkart kifelé, a kettő között pedig a könyökhajlat egymás felé nézzen.

– A vállat húzd el a fültől felfelé, szélesítsd és egyenesítsd a vállövet, a szegycsontból kiindulva vezesd a vállcsúcsokat oldalra-kifelé. A lapockákat simítsd a hátba, nyújtsd a törzs két oldalát és emeld a medencét.

– A törzs elülső és hátulsó izmait mind aktívak. A köldököt húzd be, a mellkast nyisd, a farokcsonttal nyújtózz fölfelé. A medence középhelyzetben legyen, ügyelj arra, hogy ne homorítsd túl.

– A megtartott medencéből nyújtod ki a térdedet (a térdkalácsot felhúzod), egész talpad felemeled, vagyis a lábfej a spicc és a pipa között van, a lábujjpárnákkal és a sarkakkal is nyújtózol fölfelé. A lábak zárva, a belső lábélek összeérnek, a belső lábélt tolod felfelé, míg a külső lábélt húzod lefelé.

– Törekedj egész testedet egy vonalba hozni, amely vonal legyen merőleges a talajra (enyhe homorítás belefér a kitartásba).

A kitartás alatti figyelemvezetés és légzés:

BL a kezektől emeld felfelé a figyelmed a talpig: (aktiváld az egész tested) nyomd le a tenyered, emeld a vállad és a törzsed, nyisd a mellkasod, szélesítsd a hátad, nyújtózz a farokcsonttal és a sarokkal-lábujjpárnával fölfelé. KL az elért magasságot és aktivitást megtartva nyújtózz a tested középvonalán kétfelé (állal lefelé, talppal fölfelé): keresd meg a tested súlyközéppontját és tartsd meg az említett középvonalon, vagyis tartsd meg az egyensúlyt.

Variánsok:

– Nincs.

Felkészítő āsanák:

– A test akcióinak finom megfigyelésére: ūrdhva-hasta-tāḍāsana.

– A kar erősítésére a kéztámaszos āsanák: mārjārāsana, adho-mukha-śvanāsana, ūrdhva-mukha-śvanāsana, santolanāsana, kaśyapāsana, caturaṅga-daṇḍāsana.

– A vállöv nyújtására: a kart nyújtó gyakorlatok, a hát mögött végzett imapóz, ellentétes könyökfogás, a go-mukhāsana, dvikoṇāsana és a garuḍāsana kéztartása.

– A has és a hát erősítésére: nāvāsana, nābhyāsana, nirālamba-bhujaṅgāsana, ardha-śalabhāsana, śalabhāsana.

– Kartámaszos egyensúly gyakorlására: kākāsana, bakāsana, kaśyapāsana.

– A törzs izmainak tudatosítására: tāḍāsana, santolanāsana (alkartámasszal is), caturaṅga-daṇḍāsana, meru-ākāraṇāsana.

– A fordított testhelyzetre rávezetésnek az állásból előrehajlások, pl: pāda-hastāsana, prasārita-pādottānāsana, adho-mukha-śvanāsana.

– A fordított testhelyzetek gyakorlására: sarvāṅgāsana, śīrṣāsana, piñcha-mayūrāsana.

Rávezető eszközös és páros gyakorlatok:

– A kéz helyes tartására, a medence emelésére és a gerincoszlop nyújtására az adho-mukha-śvanāsana rávezetései.

Az alábbi gyakorlatok a fokozatos elsajátítást segítik:

– Helyezz egy jóga széket a falhoz úgy, hogy a háttámláját a falhoz simítod. Az ülőke előtt közvetlenül vedd fel az adho-mukha-śvanāsanát, és a lábaiddal lépj fel a szék ülőkéjének végére, megemelt helyzetben tartva ki a pózt.

– Ülj le a fallal szemben nyújtott lábú ülésbe, és ahová az ülőcsont ér, oda tedd le a kéztöved és vedd fel az adho-mukha-śvanāsanát. Lépj föl az egyik, majd a másik lábaddal a falra fél-kézenállásba (vagyis a törzsed függőleges, a lábad pedig vízszintes helyzetbe legyen). Az egyik lábad felemelheted a teljes kézenállásba, mialatt a másik a falon marad. Ezt a gyakorlatot párosan is végezheted úgy, hogy a segítőd végig fogja a medencédet és tolja a fal felé, illetve felfelé, stabilitást adva számodra.

– Falnak háttal vedd fel a kézenállást úgy, hogy felvétel közben a segítőd csípőcsontjára lépsz fel először fél-kézenállásba, majd onnan emeled tovább a lábaidat a teljes pózig.

– A teljes kézenállás falra történő föllendülésében a társad úgy is tud segíteni, hogy oldalt áll neked és a lábaid emelését támogatja meg.

– Az egyensúly megtartásának gyakorlására páros technika: vedd fel falnál a kézenállást, a társad álljon neked oldalt, és az alkarját (vagy az öklét) tegye a két lábszárad közé, amelyet te a lábaiddal összeszorítasz. Ezután vedd el a sarkad a faltól és a társad keze adta támasztékot használd az egyensúly megtartására.

– Próbáld a falnál úgy gyakorolni a pózt, hogy már nem teszed rá a sarkad (illetve elemeled attól).

Hatások:

– A tudatra: az elmét tisztítja, egyhegyűvé teszi.

– Az energetikára: a fölső három cakrát harmonizálja.

– A szervekre és szervrendszerekre: segíti a nyirok- és a vérkeringést, jó ödémára és visszérre; erősíti a szívet és az immunrendszert; felfrissíti az idegrendszert.

– A mozgás szervrendszerére: harmonikusan fejleszti az egész testet; megerősíti a csuklót, a vállat, a hátat és a hasat; javítja a tartást.

Ellenjavallatok és javasolt könnyítések:

Csukló- és vállgyulladás esetében, illetve minden olyan helyzetben, amikor a fordított testhelyzetek ellenjavallottak, ne végezd.

Felhasznált irodalom: Jóga tiszta forrásból: Dr. Tóth-Soma László, Képes Andrea, Medvegy Gergely

BAKAJA ZOLTÁN HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Nagyon interaktívak voltak az órák, tetszett, és úgy érzem sokat tanultam. Hihetetlen, emberfeletti türelem és szeretet áradt a tanítónkból.

Nagyon felkészült és türelmes volt hozzánk. A tőle telhető legjobbat hozta ki belőlünk.

Nagyon sok javítási lehetőséget és sok vizsgázási időpontot adott számunkra a tanár úr, ez nagyon szimpatikus és becsülendő volt számomra.

BANYÁR MAGDOLNA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő tudása és hitelessége az oktatott témákkal kapcsolatban bámulatra méltó. Mindezt úgy adja elő, mintha ez a világ legegyszerűbb és legkönnyebb dolga lenne. A valóságban mindez sok év tanulása, bizonyossága és elkötelezettsége. Felejthetetlen élményt nyújtottak az órái.

Mérhetetlen türelemmel, megértéssel adta át a tanárnő az alapokat. Nem volt kérdés, amire ne kaptunk volna kielégítő választ.

Nagyon jók az órák, melyek amolyan beszélgető stílusban zajlanak, ettől olyan családias a hangulat. A Tanárnő kisugárzása megragadó, élvezetes hallgatni. Erős, karakán, szenvedélyes és hiteles.

TASI ISTVÁN HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Nagyon érdekes, színvonalas, vidám hangulatú órák voltak. A tanár úr érthetően magyarázta el a dolgokat. Kérdéseinkre mindig kimerítő válaszokat kaptunk. Teljes mértékben elégedett vagyok a munkájával.

Kiváló előadó, kimeríthetetlen lelkesedéssel. Mindig aktualizálja a tananyagot, más forrásból is hoz példát, történetet, hogy könnyítse a megértést. Nagyon nyitott, őszinte és a tekintélyt ezzel vívja ki magának.

Nagyon szeretem az óráit a tanár úrnak. A mérhetetlen elköteleződés és óriási tudás, ami áthatja az óráit, hihetetlenül magával ragadó. Az előadások érdekesek, tanulságosak, és egy nagyon odaillő humor is jelen van. 🙂

TÓTH-SOMA LÁSZLÓ HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Imádom a tanár úr óráit. Látszik, hogy hatalmas tudása van. Az órák érdekesek voltak, sok extra dolgot és sztorit hallhattunk, amelyek nincsenek benne a tananyagban. Ettől nagyon izgalmasak voltak az előadások.

Fantasztikusan felkészült, nagy tudású oktató! Érdekes, a hallgatók szemszögét átlátó előadásokat hallhattam, nem lankadt a figyelmem az órákon.

A tanár úr tudása, szakmai felkészültsége szavakkal ki nem fejezhető. Szuper órák, érdekes kisfilmekkel, képekkel tarkítva. Nagyon szeretem hallgatni!

JENEY RITA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő tudása, vidámsága és jóindulata minden alkalommal lenyűgöz. Nagyon jól fel volt építve a félév anyaga. A tanárnő nagyon türelmes volt, és jól magyarázott. Szépen, lépésről lépésre haladtunk, így könnyen feldolgozható volt az anyag.

A tanárnő minden alkalommal a saját, már meglévő, mély és egybefűzött tudásának részeit pontosan és olyan elemekkel egybefűzve adja át, melyek segítenek a nyelv igazi megértésében. Csak pozitívat tudok róla mondani.

Maximális felkészültség és éleslátás. Barátságos és szakmailag magas színvonalú óravezetés. Mindig hasznos és objektív értékelése a munkámnak. Azért szeretek együtt dolgozni és kutatni a tanárnővel, mert minden alkalommal fejlődöm, jobb leszek abban, aminek ő a szakértője.

KAPISINSZKY JUDIT HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

A tanárnő minden alkalommal nagyon jól felépítette az órát, alaposan átvettünk mindent, rendszeresen ismételtünk, lehetett kérdezni, türelmesen elmondott, megmutatott nekünk mindent többször is. Szerencsések vagyunk, hogy ő tanít minket!

Juditot kiváló jógaoktatónak tartom. Türelmes, precíz és maximalista. Nagyon örülök, hogy a “jósorsom” hozzávezetett. Ideálisabb oktatót nem tudnék magam számára elképzelni. Nagyon lélekemelőek a közös meditációk, mantrázások!

Igazi példakép számomra. Külön tetszik, hogy mindent az alapoktól kezdtünk, és csak az kerül számonkérésre, ami a gyakorlati órán elhangzott/bemutatásra került; így nem tesznek különbséget a kezdő és a gyakorlott jógások között.

KÉPES ANDREA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Pontos, precíz, alapos magyarázat, a tanulók objektív, de ösztönző jellegű értékelése!

Az oktató példamutató viselkedése, felkészültsége és személyes stílusa miatt örömmel járok hozzá. Biztonságban érzem magam az órákon technikai szempontból.

Az órai anyag, a jegyzet és az ahhoz tartozó tanári magyarázatok minden tekintetben segítik a hallgatók felkészülését. Ráadásul a tanári segítségnyújtás rendkívüli módon támogatja a gyakorló fizikai, mentális és lelki fejlődését.

MAGYAR MÁRTA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Mindig izgalmas, mindig érthető és könnyen befogadható feladatok, magyarázatok. A tantárgy kiváló ismerete és nagy szeretete sugárzott minden órán. Türelem és többszörös gyakorlás, mindent átbeszéltünk és önállóan, meg csoportosan is bizonyíthattunk. Nagyon vártam minden órát, nagy adomány volt ez a kurzus.

A tanárnő kedves, jó előadó, felkészült és lelkiismeretes. Szeretem, ahogy mindenféle segédanyagokkal segíti a megértésünk. Érthető tanítás, magas színvonal. Felkészültsége, tudása bámulatos számomra.

Az oktató felkészültsége minden alkalommal 100%-osnak bizonyult, ahogy a magyarázat érthetősége is. Tökéletes órafelépítés párosul hatalmas tudással a tanárnőnél.

MARKWARTHNÉ LENGYEL PIROSKA HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Az oktatónk személyisége és tanítási stílusa is elnyerte a szimpátiámat. A tanárnő felkészült, pontos, magyarázatai érthetőek, emberként pedig kedves és barátságos.

Az oktató maximálisan felkészült és segítőkész volt, a nagy mennyiségű tudásanyagot élvezetessé és érdekessé tette a hallgatók számára.

Látszott, hogy a tanárnő sokat készült az órákra. Mindig hozott nekünk valami érdekességet, történetet. Lelkiismeretesen végezte a munkáját, felkészültsége, precizitása bámulatos. Egy élmény volt az óra!

RÁTKAI GERGŐ PÉTER HALLGATÓI ÉRTÉKELÉSE

Kicsit laza, humoros, fiatalos, olyan amilyennek az ő korában lenni kell. Biztos vagyok benne, hogy mindenben maximálisan számíthatunk rá, ami az ő szakterületét jelenti.

Hasznos és érdekes órák voltak, éreztem, ahogy fejlődöm hétről hétre. Jobban értem a versekhez fűzött magyarázatokat, és a szakdolgozathoz is nagy segítség volt ez a kurzus.

Felkészült, rugalmas, türelmes, megértő, segítőkész, jól látja a hallgatók problémáit, szempontjait. Nagyon jó hangulatú órák voltak. Minden szempontból ötös.